Jeg var til Åbent Hus i Randers i Kristi Himmelfarts weekenden 19-23.maj 2004. Torsdag/Fredag
indledtes arrangementet med særtogskørsel med damplokomotiver og
historiske oprangeringer med talrige fotostop. Særtogskørslen var
bestilt og arrangeret af Klub40, læs mere på www.klub40.dk.
Torsdag morgen indledtes med havnerangering med F441 og historiske
godsvogne. Kl.11.00 var der afgang fra Randers mod Viborg med
blandettog trukket af K563. Efter mange fotostop sluttede dagen
kl.19.00 i Randers. Fredag blev der kørt med S736-Cl-Cle-Da+godsvogne,
ligeledes mod Viborg. Oprangeringen varieredes i løbet af dagen, så
der både blev billeder af S-maskinen med rent persontog etc. Der blev
ligeledes lejlighed til at fotografere baglænskørende S-maskine.
Lørdag og søndag blev tilbragt med at køre jagt på de mange løb mellem
Randers og Langå. Det viser sig at der er temmelig mange gode
fotosteder på den relativt korte strækning, så der blev taget en masse
billeder.
Det eneste der var spøjst var at vi stort set kun mødte tyskere,
englændere og hollændere ved alle fotostederne. Danskerne glimrede ved
deres fravær. Det undrer mig såre, men de var måske inde på selve
udstillingen? Det føles ihvertfald mærkeligt at stå 15 mennesker på
broen over banen ved Stevnstrup og være de eneste to danskere!
Udstillingen fik jeg slet ikke set med den intensive drift, der var på
hovedstrækningen. Den blev kun passeret i høj fart på vej til et nyt
fotosted. Det er simpelthen nødvendigt med en bil for at kunne dyrke
sin fotointeresse!
Det eneste dampløb, der missede for os var E991 Langå - Randers
kl.12.00 søndag, fordi vi havde travlt med at jage K-maskine til
Allingåbro.
Jeg vil rette en stor tak til Klub40 og Museumstog for et fantastisk
vellykket arrangement, hvor man næste kunne stille uret efter
dampløbene. Den eneste forsinkelse var skabt af en ICer!
|
In May 2004 I was in Jutland to the annual Open Doors weekend of the Danish DSB Museum Trains in Randers. It was a lovely weekend with plenty of action.
|